vrijdag 8 september 2017

Een week uit mijn quilt leven

Zomaar een verslagje van een week in september. Een week waarin ook de Algemene Tentoonstelling van het Quiltersgilde is. Voor mij is deze tentoonstelling gevoelsmatig het startpunt van het seizoen en een reden om weer flink aan de slag te gaan voor het concretiseren van mijn ideeën en plannen.

Zondag in Sundern
In de Stadtgalerie gingen de burgemeesters van Berkelland en Sundern in gesprek over 'Kultur kennt keine Grenzen'. Alle leden van Diversity Art waren aanwezig en ook was er publieke belangstelling vanuit Nederland en Duitsland. 
Het was fijn om de Diversity leden weer te zien en kennis te maken met onze burgemeester Joost van Oostrum.  De wijn en kaas gesponsord door de stichting Achterhoek Promotie smaakte alle aanwezigen super best. Wederom een gouden dag in Sundern.


Donderdag in Alkmaar
De fantastische tentoonstelling, de warme ontvangst door het Quiltersgilde (bestuur, redactie, helpers, enz.) de prachtige kerk en de mooie stad bezorgden mij een waardevolle dag. 
Natuurlijk maakten mijn reisgenoten Muriel en Terry het feest compleet.

Maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag
Naast alle dagelijkse karweitjes heb ik maandag samen met Hanny (fotografe) de organisatorische puntjes op de i gezet voor onze gezamenlijke expositie tijdens 'Kijk op Kunst', die wordt gehouden in de weekenden 30 september en 1 oktober en 7 en 8 oktober. Voor meer informatie klik hier

















Ik ben veel aan het nadenken over de Patchwork en Quilt dagen in Rijswijk waar ik mag exposeren.

Ook ben ik aan het nadenken over de wedstrijden waaraan ik eventueel wil deelnemen.
Maar vooral heel veel meters maken achter de machine voor het project 'Happy Seal'

Happy Seal
Voor de zomer opdracht van teQStiel, heeft Marjoke Staal weer iets bedacht wat onze creatieve hersens doet kraken. Visnetten is mijn inspiratie.
Maar voordat ik aan het echte ontwerp begin ben ik aan de slag gegaan met het touw wat ik in het voorjaar heb trachten te verven. Een lastige klus omdat het kunststof touw zich niet laat verven. Uiteindelijk heb ik het touw ondergedompeld in een bak met schoonmaakazijn en hoefijzers en over het resultaat ben ik best wel tevreden.

Inspiratie
De inspiratie voor dit werkstuk is het project HAPPY SEAL for a healthy Sea.
Visnetten, lijnen en fuiken die verloren zijn gegaan of juist expres zijn achtergelaten vormen een groot gevaar voor alles wat in de zee leeft. Ze worden spooknetten genoemd omdat ze jaren door de zeeën en oceanen kunnen zwerven waarin zeedieren  verstrikt kunnen raken. Er wordt geschat dat er jaarlijks 640.000 ton aan visnetten achterblijft. In 2015 is het project Happy Seal gestart en zijn er containers in de wadden vissershavens geplaatst. Vissers kunnen hier gratis hun netten in deponeren, normaliter moeten vissers betalen voor het laten recyclen van hun netten.

De meeste visnetten zijn van het zogenaamde nylon-6 gemaakt. Een hoogwaarde kunststof die heel goed te recyclen is. Na het schoonmaken worden de netten versnipperd en versmolten tot een granulaat. Deze korrels worden vervolgens voorzichtig verhit  en uitgerekt tot flinterdunne draden waarvan stoffen kunnen worden geweven.
Bij de start van het project Happy Seal is de eerste symbolische stap gezet door het het recyclen van de nettenberg op het terrein van de zeehondencrèche in Pieterburen.


Happy Seal
En van het geroeste touw ben ik nu mijn eigen "Happy Seal" aan het maken.






















Binnen in het breiwerk komt een veelheid van resten organza.
Ik denk dat het effect uiteindelijk de omgekeerde opdracht van Marjoke is. Het skelet zit aan de buitenkant, maar tegen het licht zie je wel het licht en schaduw effect van het breiwerk.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat  en of ik het als uitgangspunt kan toepassen op het definitieve ontwerp van de opdracht. Dat wil zeggen het geraamte van breiwerk aan de binnenkant. 

4 opmerkingen:

  1. Drukke maar productieve en leuke week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal weer Jo! Het grappige is dat je met je vriendinnen op de foto staat voor een quilt die ik ontworpen heb voor de cursus Tulpen en Tegels; een basiscursus met de naaimachine. Eén van mijn cursisten (Ineke Scheepbouwer) heeft dit zeer geslaagde exemplaar gemaakt en tot haar én mijn vreugde zijn er door het QG ook nog ansichtkaarten van gemaakt. We zijn er allebei erg trots op! Leuke dingen toch??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo druk! maar zolang de creatieve motor draait is alles in orde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ambitie! Hier komt ongetwijfeld heel veel moois uit voort!. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen